De online marketing trends voor 2022

online marketing

Online marketing staat nooit stil. Elk jaar komen er nieuwe platforms en verdwijnen er weer platforms. Ook hebben we jaarlijks te maken met updates van Google. Met het einde van het jaar in zicht wordt het hoog tijd om naar de trends voor volgend jaar te kijken. Onlangs heb ik met een medewerker van een lokaal online marketing bedrijf gesproken. In deze blog neem ik je mee in de online marketing trends voor 2022.

Mobielvriendelijkheid en Voice Search

De punten die in het volgende jaar nog belangrijker worden zijn mobielvriendelijkheid en voice search. De desktop wordt namelijk steeds meer vervangen door mobiele apparaten. Dus zorg ervoor dat je website perfect presteert op mobiele apparaten. Google wil enkel de beste websites aan zijn bezoekers tonen en zal slechte mobielvriendelijke websites dan ook straffen.

Voice search wordt ook steeds vaker gebruikt. Als bedrijf kan je hierop inspelen, door bijvoorbeeld Google Mijn Bedrijf goed in te vullen. Wanneer mensen zoekopdrachten uitspreken als ‘dichtstbijzijnde klerenwinkel’ kan Google eenvoudig jouw winkel en locatie als antwoord geven.

Reviews

Hiernaast is een belangrijke online marketing trend voor 2022 het gebruik van reviews. Via Google Mijn Bedrijf kunnen gebruikers meteen eerdere ervaringen met jouw bedrijf zien. Doordat de reviews via Google zijn geplaatst en niet als referentie op je website staan, worden ze als betrouwbaar beschouwd. De reviews kunnen je dus enorm helpen. Vraag daarom ook aan tevreden klanten of ze een review willen achterlaten. Wees niet bang om het gewoon te vragen, vaak is dit een kleine moeite. Heb je een negatieve review ontvangen? Reageer vriendelijk en vraag indien dit niet duidelijk is naar het probleem. Door als bedrijf uit te stralen dat je de klant wil helpen en het probleem wil oplossen tackel je de negativiteit.

Responsieve zoekadvertenties

Vanaf 30 Juni 2022 kunnen er geen uitgebreide tekstadvertenties meer worden gemaakt. Dit houdt in dat je enkel een responsieve advertentie maakt. Hierbij geef je een aantal koppen en beschrijvingen aan Google. Google maakt er vervolgens zelf wisselende advertentieteksten van. Google toont de beste combinatie. Afgestemd op de gebruiker, het apparaat en de locatie. Hierdoor zullen advertenties dus nog beter worden afgestemd op je doelgroep.

Visuals

De laatste online marketing trend voor 2022 is het gebruik van visuele content. Mensen zijn op zoek naar snelle, aantrekkelijke informatie. Een filmpje van 15 seconden of een infograpic is aantrekkelijker dan een blogartikel. Uiteraard zijn teksten en blogartikelen nog steeds erg belangrijk, maar vul het eens aan met een uitleg filmpje.

Reacties zijn uitgeschakeld.